Chrzest i wiara w Kol 2:12

Dział niepolemiczny.
Miejsce dla budujących artykułów lub własnych przemyśleń ukazujących stanowisko teologiczne. Tylko dla protestantów.
Awatar użytkownika
Dragonar
Posty: 4906
Rejestracja: 10 wrz 2011, 20:04
wyznanie: Kościół Chrześcijan Baptystów
Lokalizacja: Christendom
Gender: Male
Kontaktowanie:

Chrzest i wiara w Kol 2:12

Postautor: Dragonar » 10 gru 2014, 18:29

Chrzest i wiara w Kol 2:12

"Wraz z nim zostaliście pogrzebani w chrzcie, w którym też zostaliście wespół wzbudzeni przez wiarę w moc Boga, który go wzbudził z martwych." (Kol 2:12 BW)

Od pewnego czasu studiuję kwestię chrztu wodnego w Nowym Testamencie, ponieważ 28 grudnia bieżącego roku zamierzam przyjąć chrzest zanurzający w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego, stosując się do zalecenia Chrystusa: "Idźcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego, ucząc je przestrzegać wszystkiego, co wam przykazałem. [...]" (Mt 28:19-20 BW). Odnalazłem powyższy werset z Listu do Kolosan i pobudził mnie on do refleksji dotyczącej warunków bycia ochrzczonym.

Fragment w Przekładzie dosłownym brzmi: "pogrzebani wraz z Nim w chrzcie, w którym też zostaliście razem [z Nim] ożywieni przez wiarę w działanie Boga, który Go wzbudził z martwych;". Słowo tłumaczone jako "chrzest" to greckie "βαπτισματι", czyli "baptismati", a które oznaczać może zarówno obrzęd chrztu wodnego, jak i - w sposób literalny - "zanurzenie". Ze względu na ten fakt, sprawą dyskusyjną jest to, czy Apostoł Paweł pisze tutaj o rycie chrztu, czy też o narodzeniu na nowo przez zanurzenie w Ducha Świętego, którego biblijnym symbolem jest m.in. woda (Iz 44:3, Ez 36:25-27, Jl 3:1-2, J 3:5, J 7:38-39). W każdym razie czytamy, iż zostaliśmy "wzbudzeni przez wiarę w moc Boga", a więc niezależnie od tego, o czym mówi ten ustęp Pisma, do wzbudzenia dochodzi nie inaczej, jak właśnie przez wiarę.